Hoppa till innehåll

SAMOLOT

Warszawa–Bangkok

Emisje

2 800

kg CO2e

PRZEŚLEDŹ NASZE OBLICZENIA

Kilknij na rozwijane tytuły, aby prześledzć każdy etap obliczeń

Do obliczenia emisji gazów cieplarnianych dla lotu Warszawa-Bangkok w obie strony wykorzystaliśmy następujące dane:

  • Odległość między Warszawą a Bangkokiem, w jedną stronę: 8400 km
  • Zużycie energii podczas lotu: 0,89 MJ na km i miejsce siedzące (oszacowane na podstawie danych z ICCT, ifeu i kalkulatora CO2 SAS).
  • Średnie obłożenie lotu: 80% (średnie obłożenie lotów międzynarodowych do i z UE na podstawie statystyk ifeu, 2016).
  • Emisja ze spalania paliwa lotniczego (na bazie nafty): 88 g CO2e na MJ
  • Współczynnik wzmocnienia wpływu na klimat z powodu emisji na dużych wysokościach: 70% (Lee i in., 2021)

Zużycie energii dla całej podróży na jedno miejsce siedzące obliczamy, mnożąc całkowitą przebytą odległość przez zużycie energii na miejsce i kilometr. Z obliczeń wynika, że zużycie energii wynosi 14 952 MJ na miejsce (8400 km x 2 x 0,89 MJ na km i miejsce).

Zauważ, że zużycie energii zależy od przebywanej odległości. Proporcjonalnie więcej energii na miejsce i kilometr zużyją loty na krótsze odległości, ponieważ najwięcej energii zabiera start i lądowanie.

Zużycie energii na pasażera obliczamy poprzez podzielenie zużycia energii na miejsce przez średni współczynnik obłożenia, który jest miarą zapełnienia lotu. 80-procentowe obłożenie oznacza zapełnienie lotu na poziomie średnio 0,80 pasażera na miejsce. Z obliczeń wynika, że zużycie energii wynosi 18 690 MJ na pasażera (14 952 MJ / 0,80).

Emisję gazów cieplarnianych generowaną przez spalanie paliwa lotniczego obliczono, mnożąc zużycie energii przez współczynnik emisji dla spalania paliwa lotniczego. Wpływ na klimat spowodowany przez tę emisję jest określany jako wpływ bezpośredni, w odróżnieniu od wpływu pośredniego powodowanego przez emisję na dużych wysokościach. Z obliczeń wynika, że lot w obie strony między Warszawą a Bangkokiem ma bezpośredni wpływ na klimat na poziomie 1645 kg CO2e (18 690 MJ x 88 g CO2e na MJ).

Emisje generowane na dużych wysokościach mają większy wpływ na klimat niż emisje generowane na poziomie gruntu. Intensywność efektu wzmocnienia zależy od wysokości, na której ma miejsce emisja, co z kolei zależy od przebytej odległości (im większa odległość, tym na wyższą wysokość wzniesie się samolot). W tym przypadku wpływ na klimat jest wzmocniony o 70%. Zatem, aby uwzględnić czynnik wysokości w obliczeniach, należy pomnożyć bezpośredni wpływ lotu na klimat przez współczynnik 1,7. Daje to wpływ na klimat na poziomie 2796 kg CO2e (1645 kg CO2e x 1,7). Na karcie wartość ta została zaokrąglona do 2800 kg CO2e.