Hoppa till innehåll

SAMOLOT

Kraków–Gdańsk

Emisje

220

kg CO2e

PRZEŚLEDŹ NASZE OBLICZENIA

Kilknij na rozwijane tytuły, aby prześledzć każdy etap obliczeń

Do obliczenia emisji gazów cieplarnianych wykorzystaliśmy następujące dane:

  • Odległość lotnicza między Krakowem a Gdańskiem, w jedną stronę: 530 km 
  • Zużycie energii podczas lotu: 1,6 MJ na miejsce i kilometr
  • Średnie obłożenie lotu: 71% (dla lotu w ramach UE, na podstawie danych ifeu, 2016)
  • Emisja ze spalania paliwa lotniczego (na bazie nafty): 88 g CO2e na MJ

Zużycie energii dla całej podróży na jedno miejsce siedzące obliczamy, mnożąc całkowitą przebytą odległość przez zużycie energii na miejsce i kilometr.

530 km x 2 x 1,6 MJ na km i miejsce = 1696 MJ na miejsce

Z równania wynika, że zużycie energii wynosi 1696 MJ na jedno miejsce. 

Zauważ, że zużycie energii dla różnych lotów ujętych w grze jest różne. Wynika to z różnych odległości dla poszczególnych lotów. Najwięcej energii zabiera start i lądowanie, dlatego loty na krótsze odległości zużyją proporcjonalnie więcej energii na kilometr i miejsce.

Zużycie energii na pasażera obliczamy poprzez podzielenie zużycia energii na miejsce przez średni współczynnik obłożenia, który jest miarą zapełnienia lotu. Współczynnik obłożenia 71% oznacza zapełnienie w wysokości średnio 0,71 pasażera na miejsce.

1696 MJ na miejsce / 0,71 pasażera na miejsce  ≈ 2389 MJ na pasażera

Z równania wynika, że zużycie energii wynosi 2389 MJ na pasażera.

Emisję gazów cieplarnianych generowaną przez spalanie paliwa lotniczego obliczono, mnożąc zużycie energii przez współczynnik emisji dla spalania paliwa lotniczego. Wpływ na klimat spowodowany przez tę emisję jest określany jako wpływ bezpośredni, w odróżnieniu od wpływu pośredniego powodowanego przez emisję na dużych wysokościach. 

2389 MJ na pasażera × 88 g CO2e na MJ ≈ 210 kg CO2e na pasażera

Z obliczeń wynika, że lot w obie strony między Krakowem a Gdańskiem ma bezpośredni wpływ na klimat na poziomie 210 kg CO2e na pasażera.

Emisje generowane na dużych wysokościach mają większy wpływ na klimat niż emisje generowane na poziomie gruntu. Intensywność efektu wzmocnienia zależy od wysokości, na której ma miejsce emisja, co z kolei zależy od przebytej odległości (im większa odległość, tym na wyższą wysokość wzniesie się samolot). W tym przypadku wpływ na klimat jest wzmocniony o 4% (na podstawie Lee i in., 2021. Zatem, aby uwzględnić czynnik wysokości w obliczeniach, należy pomnożyć bezpośredni wpływ lotu na klimat przez współczynnik 1,04. Daje to wpływ na klimat na poziomie 218 kg CO2e (210 kg CO2e x 1,04). Na karcie wartość ta została zaokrąglona do 220 kg CO2e.