Hoppa till innehåll

RÓŻE

z Kenii

Emisje

85

kg CO2e

PRZEŚLEDŹ NASZE OBLICZENIA

Kilknij na rozwijane tytuły, aby prześledzć każdy etap obliczeń

Róże uprawia się w Kenii na polach i transportuje do Europy drogą powietrzną. W naszych obliczeniach uwzględniliśmy zarówno emisje ze zużycia energii elektrycznej w trakcie uprawy, jak i emisje z transportu. Do wyliczenia zużycia energii podczas uprawy róż wykorzystaliśmy następujące dane:

  • Liczba róż w bukiecie: 6
  • Waga 1 róży: 29 g (na podstawie naszych własnych pomiarów róż sprowadzanych z Kenii)
  • Zużycie energii w gospodarstwie rolnym: 0,16 MJ na różę (w tym energia wykorzystywana do obsługi pomp wodnych, systemów nawadniania, chłodni i oświetlenia budynków biurowych w gospodarstwie; źródło: Bohm i in., 2013)
  • Emisje z energii elektrycznej: 121 g CO2e na MJ (przeciętny globalny miks energetyczny w roku 2022, źródło: Ember’s Yearly Electricity Data)

Zużycie energii elektrycznej do uprawy róż obliczamy,  mnożąc zużycie energii elektrycznej na różę przez liczbę róż rocznie. Wynika z tego, że do uprawy róż zużywa się 50 MJ rocznie (0,16 MJ na różę x 6 róż w bukiecie x 52 bukietów rocznie).

Emisję gazów cieplarnianych generowaną przez zużycie energii elektrycznej obliczamy, mnożąc zużycie całkowite przez współczynnik emisji dla elektryczności. Z obliczeń wynika, że poziom emisji gazów cieplarnianych wynosi 6 kg CO2e (50 MJ x 121 g CO2e na MJ). Nie uwzględnialiśmy emisji związanych ze zużyciem paliwa przez maszyny i z produkcją środków wykorzystywanych w uprawach, takich jak nawozy azotowe.

Róże przewożone są z gospodarstwa rolnego na lotnisko w Kenii samochodem dostawczym. Następnie transportuje się je samolotem z Kenii do Amsterdamu. Na koniec samochód ciężarowy zabiera je z Amsterdamu do kwiaciarni w Warszawie. Rozróżniamy transport samochodem dostawczym i ciężarowym ze względu na ich różną efektywność energetyczną. Oba rodzaje pojazdów napędzane są olejem napędowym. Do obliczenia emisji z transportu użyto następujących danych:

– Odległość transportu samochodem dostawczym: 100 km (z gospodarstwa rolnego w Kenii na lotnisko w Kenii)
– Odległość pokonywana w transporcie lotniczym: 7055 km (z lotniska w Kenii do Amsterdamu)
– Odległość transportu samochodem ciężarowym: 1200 km (z Amsterdamu do kwiaciarni w Warszawie)
– Zużycie energii w trakcie transportu samochodem dostawczym: 3,6 MJ na tonę i kilometr
– Zużycie energii w trakcie transportu lotniczego: 7,7 MJ na tonę i kilometr
– Zużycie energii w trakcie transportu samochodem ciężarowym: 1,8 MJ na tonę i kilometr
– Emisja ze spalania oleju napędowego: 89 g CO2e na MJ
– Emisja ze spalania paliwa lotniczego (na bazie nafty): 88 g CO2e na MJ
– Współczynnik wzmocnienia wpływu na klimat z powodu emisji na dużych wysokościach: 70% (Lee i in., 2021

Zużycie energii w transporcie lotniczym obliczamy, mnożąc całkowitą wagę rocznej konsumpcji róż (9,05 kg) przez zużycie energii na transport lotniczy i odległość przelotu. Z obliczeń wynika, że zużycie energii na transport lotniczy wynosi 492 MJ (9,05 kg x 7,7 MJ na tonę i km x 7055 km). Z obliczeń dla transportu drogowego wiemy, że zużycie energii w trakcie transportu samochodem ciężarowym wynosi 20 MJ, a dostawczym – 3 MJ.

Emisję gazów cieplarnianych generowaną przez transport drogowy obliczamy, mnożąc zużycie energii w trakcie transportu przez współczynnik emisji dla spalania oleju. Z obliczeń wynika, że transport drogowy powoduje emisję na poziomie 2 kg CO2e (23 MJ x 89 g CO2e na MJ).

Emisję gazów cieplarnianych generowaną przez zużycie paliwa lotniczego obliczamy, mnożąc zużycie energii w trakcie transportu przez współczynnik emisji dla spalania paliwa lotniczego. Wpływ na klimat spowodowany przez tę emisję jest określany jako wpływ bezpośredni, w odróżnieniu od wpływu pośredniego powodowanego przez emisję na dużych wysokościach. Z obliczeń wynika, że transport lotniczy ma bezpośredni wpływ na klimat na poziomie 43 kg CO2e (492 MJ x 88 g CO2e na MJ).

Emisje generowane na dużych wysokościach mają większy wpływ na klimat niż te generowane na poziomie gruntu. Intensywność efektu wzmocnienia zależy od wysokości, na której ma miejsce emisja, co z kolei zależy od przebytej odległości (im większa odległość, tym na wyższą wysokość wzniesie się samolot). W tym przypadku wpływ na klimat jest wzmocniony o 70%. Aby zatem uwzględnić czynnik wysokości w obliczeniach, należy pomnożyć bezpośredni wpływ lotu na klimat przez współczynnik 1,7. W ten sposób całkowity wpływ lotu na klimat wynosi 73 kg CO2e (43 kg CO2e x 1,7).

Całkowity wpływ na klimat oblicza się poprzez dodanie wpływu wynikającego ze zużycia energii elektrycznej w gospodarstwie rolnym do wpływu na klimat wynikającego z transportu drogowego i lotniczego. Z obliczeń wynika, że całkowite oddziaływanie na klimat wynosi w tym przypadku 84 kg CO2e rocznie (9 + 2 + 73 kg CO2e). Na karcie liczba ta została zaokrąglona do 85 kg CO2e.