Hoppa till innehåll

POCIĄG

Kraków–Gdańsk

Emisje

40

kg CO2e

PRZEŚLEDŹ NASZE OBLICZENIA

Kilknij na rozwijane tytuły, aby prześledzć każdy etap obliczeń

Przy obliczaniu emisji gazów cieplarnianych wykorzystaliśmy następujące dane:

  • Odległość między Krakowem a Gdańskiem, w jedną stronę: 600 km
  • Średnie obłożenie pociągu: 90% 
  • Zużycie energii przez pociągi dużych prędkości zasilane energią elektryczną: 0,16 MJ na km i miejsce (źródło: Fröidh, 2008).
  • Emisje generowane przez polski miks energetyczny: 176,4 g CO2e na MJ (źródło: Ember’s Yearly Electricity Data, dane na rok 2022)

Zużycie energii elektrycznej dla całej podróży na jedno miejsce siedzące obliczamy, mnożąc całkowitą przebytą odległość przez zużycie energii na miejsce i kilometr.

600 km x 2 x 0,16 MJ na km i miejsce = 192 MJ na miejsce

Z równania wynika, że zużycie energii elektrycznej wynosi 192 MJ na jedno miejsce.

Zużycie energii elektrycznej na pasażera obliczamy poprzez podzielenie zużycia  energii na miejsce przez średni współczynnik obłożenia, który jest miarą zapełnienia pociągu. Współczynnik obłożenia 90% oznacza zapełnienie w wysokości średnio 0,90 pasażera na miejsce.

192 MJ na miejsce / 0,90 pasażera na miejsce  ≈ 213 MJ na pasażera

Z równania wynika, że zużycie energii elektrycznej wynosi 213 MJ na pasażera.

Emisję tę obliczamy, mnożąc zużycie energii elektrycznej na pasażera przez współczynnik emisji dla energii elektrycznej.

213 MJ na pasażera × 176,4 g CO2e na MJ ≈ 37,6 kg CO2e na pasażera

Z równania wynika, że emisja ze zużycia energii wynosi 37,6 kg CO2e. Na karcie wartość ta została zaokrąglona do 40 kg CO2e.