Hoppa till innehåll

DOSAWA

transport samolotowy z Chin

Emisje

350

kg CO2e

PRZEŚLEDŹ NASZE OBLICZENIA

Kilknij na rozwijane tytuły, aby prześledzć każdy etap obliczeń

Paczki najpierw przewozi się z fabryki w Chinach na lotnisko w Pekinie, a następnie transportuje samolotem do Warszawy. Na koniec przewozi się je do domu odbiorcy. Pojazdy drogowe napędzane są olejem napędowym.

Zauważ, że nie uwzględniliśmy tu emisji z produkcji zawartości paczek – ubrania i gadżety to tylko przykłady. Oznacza to, że obliczone tu emisje dotyczą samego transportu.

Założenia i wartości

Do obliczenia emisji z transportu użyliśmy następujących danych:

  • Waga paczki: 2,5 kg 
  • Odległość pokonywana w transporcie lotniczym: 7200 km (odległość między Pekinem a Warszawą)
  • Odległość pokonywana w transporcie drogowym: 200 km (łączna odległość między fabryką a lotniskiem w Chinach oraz między lotniskiem w Warszawie a odbiorcą).
  • Zużycie energii w trakcie transportu lotniczego: 10,7 MJ na tonę i kilometr
  • Zużycie energii w trakcie transportu drogowego: 3,6 MJ na tonę i kilometr
  • Emisja ze spalania paliwa lotniczego (na bazie nafty): 88 g CO2e na MJ
  • Emisja ze spalania oleju napędowego: 89 g CO2e na MJ
  • Współczynnik wzmocnienia wpływu na klimat z powodu emisji na dużych wysokościach: 70% (Lee i in., 2021)

Zużycie energii w transporcie lotniczym obliczamy, mnożąc łączną wagę 12 paczek przez zużycie energii na transport lotniczy i przez odległość przelotu. Zgodnie z obliczeniami wynosi ono 2311 MJ (2,5 kg miesięcznie x 12 miesięcy x 10,7 MJ na tonę i km x 7200 km). 

Dla transportu drogowego analogiczne obliczenia wykazują zużycie energii na poziomie 22 MJ (2,5 kg miesięcznie x 12 miesięcy x 3,6 MJ na tonę i km x 200 km).

Emisję gazów cieplarnianych generowaną przez transport drogowy obliczamy, mnożąc zużycie energii w trakcie transportu przez współczynnik emisji dla spalania oleju. Z obliczeń wynika, że transport drogowy powoduje emisję na poziomie 2 kg CO2e (22 MJ x 89 g CO2e na MJ).

Emisję gazów cieplarnianych generowaną przez zużycie paliwa lotniczego obliczamy, mnożąc zużycie energii w trakcie transportu przez współczynnik emisji dla spalania paliwa lotniczego. Wpływ na klimat spowodowany przez tę emisję jest określany jako wpływ bezpośredni, w odróżnieniu od wpływu pośredniego powodowanego przez emisję na dużych wysokościach. Z obliczeń wynika, że transport lotniczy ma bezpośredni wpływ na klimat na poziomie 203 kg CO2e (2311 MJ x 88 g CO2e na MJ).

Emisje generowane na dużych wysokościach mają większy wpływ na klimat niż emisje generowane na poziomie gruntu. Intensywność efektu wzmocnienia zależy od wysokości, na której ma miejsce emisja, co z kolei zależy od przebytej odległości (im większa odległość, tym na wyższą wysokość wzniesie się samolot). W tym przypadku wpływ na klimat jest wzmocniony o 70%. Zatem, aby uwzględnić czynnik wysokości w obliczeniach, należy pomnożyć bezpośredni wpływ lotu na klimat przez współczynnik 1,7. W ten sposób całkowity wpływ lotu na klimat wynosi 345 kg CO2e (203 kg CO2e x 1,7).

Całkowity wpływ na klimat oblicza się, sumując wpływ z transportu lotniczego i drogowego. Z obliczeń wynika, że wynosi on 347 kg CO2e (345 + 2 kg CO2e). Na karcie liczba ta została zaokrąglona do 350 kg CO2e.