Hoppa till innehåll

DOJAZD

samochód elektryczny

Emisje

720

kg CO2e

PRZEŚLEDŹ NASZE OBLICZENIA

Kilknij na rozwijane tytuły, aby prześledzć każdy etap obliczeń

W naszych obliczeniach uwzględniliśmy emisje związane ze zużyciem energii elektrycznej oraz te związane z produkcją samochodu i jego akumulatora. Do obliczenia emisji pochodzącej ze zużycia energii elektrycznej użyliśmy następujących danych:

  • Dojazdy w jedną stronę: 10 km na każdy dzień roboczy
  • Liczba dni roboczych w ciągu roku: 235 (5 dni w tygodniu, 47 dni roboczych na rok)
  • Zużycie energii elektrycznej: 0,67 MJ na km (dotyczy modelu Nissan Leaf 24 kWh, wg danych z UCS, 2015).
  • Emisje generowane przez polski miks energetyczny: 176 g CO2e na MJ (źródło: Ember’s Yearly Electricity Data, dane na rok 2022)

Założyliśmy, że w samochodzie podróżuje jedna osoba.

Ilość zużytej energii elektrycznej oblicza się, mnożąc zużycie energii elektrycznej na kilometr przez całkowitą odległość dojazdu. Zgodnie z obliczeniami zużycie energii elektrycznej wynosi 3149 MJ rocznie (0,67 MJ na km x 20 km dziennie x 235 dni w roku).

Emisję gazów cieplarnianych generowaną przez zużycie energii elektrycznej obliczamy, mnożąc zużycie energii przez współczynnik emisji dla elektryczności. Z obliczeń wynika, że poziom emisji gazów cieplarnianych wynosi 554 kg CO2e rocznie (3149 MJ x 176 g CO2e na MJ).

Emisje związane z produkcją samochodu oblicza się na podstawie danych dotyczących jego masy, okresu użytkowania, przeciętnego przebiegu, a także materiałów, z których jest wykonany i ich współczynników emisji. Współczynniki emisji wskazują ilość gazów cieplarnianych emitowanych podczas wydobycia i wzbogacenia 1 kg materiału. W obliczeniach zastosowano następujące dane:

– Okres użytkowania samochodu: 16,5 roku (przeciętna wartość dla samochodów w Europie Północnej)
– Średni przebieg w ciągu roku: 11 500 km
– Masa samochodu: 1400 kg
– Skład materiałowy samochodu (procent całkowitej masy z wyłączeniem akumulatora na podstawie danych z UCS, 2015; dotyczy modelu Tesla, Model S): stal węglowa 55%, stal nierdzewna 13%, tworzywa sztuczne 12%, aluminium 6%, szkło 3%, miedź 5%, kauczuk syntetyczny 2%, inne materiały 4%. 
– Współczynniki emisji dla materiałów, z których składa się samochód: stal węglowa 2,2 kg CO2e/kg, stal nierdzewna 4,5 kg CO2e/kg, tworzywa sztuczne 2,5 kg CO2e/kg, aluminium 7,3 kg CO2e/kg, szkło 0,9 kg CO2e/kg, miedź 5,8 kg CO2e/kg i kauczuk syntetyczny 1,9 kg CO2e/kg. Dla pozostałych materiałów użyliśmy średniego współczynnika emisji 3,4 kg CO2e/kg.

Ślad węglowy nowo wyprodukowanego samochodu obliczamy, mnożąc wagę materiałów składowych przez ich współczynniki emisji. Wynika z tego, że ślad węglowy dla nowego samochodu elektrycznego (bez akumulatora) wynosi 4243 kg CO2e (w naszym modelu obliczeniowym uwzględniliśmy więcej wartości liczbowych, dlatego podana liczba różni się nieznacznie od wyniku, jaki otrzymalibyśmy z wyliczeń z użyciem powyższych danych).

Ponadto skład materiałowy samochodu elektrycznego różni się nieco od składu samochodu z silnikiem spalinowym (porównaj na przykład z małym samochodem na diesel) – samochód elektryczny zawiera m.in. więcej miedzi, a mniej stali węglowej.

Według naszego modelu obliczeń ślad węglowy dla nowo wyprodukowanego akumulatora samochodowego o pojemności 60 kWh wynosi 2370 kg CO2e. Oznacza to, że ślad węglowy nowego samochodu elektrycznego wraz z akumulatorem to 6613 kg CO2e (4243 + 2370 kg CO2e). Przy obliczeniach emisji związanych z dojazdami nie należy uwzględniać całej tej wartości, a jedynie proporcjonalnie tę jej część, która odpowiada rzeczywistej odległości dojazdu.

W sumie samochód elektryczny przez cały okres użytkowania przejeżdża 189 750 km (11 500 km rocznie × 16,5 lat). Dojazdy do pracy lub szkoły wynoszą 4700 km (235 dni w roku × 20 km dziennie) i stanowią 2,5% całkowitego dystansu przejeżdżanego przez auto (4700 km / 189 750 km). Do tej odległości przypisaliśmy proporcjonalnie część emisji z produkcji samochodu i akumulatora: 163 kg CO2e (6613 kg CO2e x 2,5%).

Łączną emisję ze wszystkich dojazdów oblicza się, sumując emisję pochodzącą ze zużycia energii elektrycznej i emisję z produkcji samochodu i akumulatora. Z obliczeń wynika, że dojazdy samochodem elektrycznym generują emisję na poziomie 717 kg CO2e rocznie (554 + 163 kg CO2e rocznie). Na karcie wartość ta została zaokrąglona do 720 kg CO2e.