Hoppa till innehåll

SAMOCHÓD

Kraków–Gdańsk

Emisje

220

kg CO2e

PRZEŚLEDŹ NASZE OBLICZENIA

Kilknij na rozwijane tytuły, aby prześledzć każdy etap obliczeń

W naszych obliczeniach uwzględniliśmy emisje związane ze zużyciem paliwa (benzyny) oraz te związane z produkcją samochodu. Do obliczenia emisji pochodzącej ze zużycia benzyny użyliśmy następujących danych.

  • Odległość między Krakowem a Gdańskiem, w jedną stronę: 590 km
  • Spalanie w samochodzie osobowym: 0,053 l / km (średnie spalanie w trasie). 
  • Emisja ze spalania benzyny: 3,11 kg CO2e na litr.

Ilość zużywanej benzyny oblicza się, mnożąc spalanie w samochodzie osobowym przez całkowitą odległość przejazdu. Zgodnie z obliczeniami w tym przypadku zużyje się 62,5 l benzyny (590 km x 2 x 0,053 l / km).

Emisję gazów cieplarnianych generowaną przez spalanie benzyny obliczamy, mnożąc zużycie paliwa przez współczynnik emisji dla spalania benzyny. Z obliczeń wynika, że poziom emisji wynosi 194 kg CO2e (62,5 l benzyny x 3,11 kg CO2e na litr).

Emisje związane z produkcją samochodu oblicza się na podstawie danych dotyczących jego masy, okresu użytkowania, pokonywanego przebiegu oraz materiałów, z których jest wykonany i ich współczynników emisji. Współczynniki emisji wskazują ilość gazów cieplarnianych emitowanych podczas wydobycia i wzbogacenia 1 kg materiału. Zastosowaliśmy następujące dane:

– Okres użytkowania samochodu: 16,5 roku (średnia dla szwedzkiej floty, na podstawie krajowych statystyk)
Średni przebieg w ciągu roku: 12 240 km (na podstawie danych Szwedzkiego Urzędu Statystycznego, SCB, 2016). Zauważ, że odległość ta obejmuje wszystkie przejazdy, nie tylko z Krakowa do Gdańska i z powrotem.  
– Masa samochodu: 1360 kg
– Skład materiałowy samochodu (procent masy całkowitej, na podstawie danych z UCS, 2015): stal węglowa 61%, stal nierdzewna 12%, tworzywa sztuczne 11%, aluminium 7%, szkło 3%, miedź 2%, kauczuk syntetyczny 2%, inne materiały 2%.
– Współczynniki emisji dla materiałów, z których składa się samochód: stal węglowa 2,2 kg CO2e/kg, stal nierdzewna 4,5 kg CO2e/kg, tworzywa sztuczne 2,5 kg CO2e/kg, aluminium 7,3 kg CO2e/kg, szkło 0,9 kg CO2e/kg, miedź 5,8 kg CO2e/kg i kauczuk syntetyczny 1,9 kg CO2e/kg. Dla pozostałych materiałów użyliśmy średniego współczynnika emisji 3,4 kg CO2e/kg.

Emisję z produkcji samochodu obliczamy, mnożąc wagę materiałów składowych przez ich współczynniki emisji. Wynika z tego, że ślad węglowy dla nowego samochodu wynosi 3992 kg CO2e (w naszym modelu obliczeniowym uwzględniliśmy więcej wartości liczbowych, dlatego podana liczba różni się nieznacznie od wyniku, jaki otrzymalibyśmy z wyliczeń z użyciem powyższych danych).

Przy obliczeniach emisji związanych z przejazdem nie należy uwzględniać całej wymienionej wyżej wartości, a jedynie proporcjonalnie tę jej część, która odpowiada rzeczywistej odległości dojazdu. 

W sumie przez cały okres użytkowania samochód osobowy przejeżdża 201 960 km (12 240 km rocznie × 16,5 roku). Podróż w obie strony między Krakowem a Gdańskiem wynosi 1180 km i stanowi 0,58% całkowitego przebiegu pojazdu (1180 km / 201 960 km). Do tej odległości przypisaliśmy proporcjonalnie część emisji z produkcji samochodu: 23 kg CO2e (3992 kg CO2e x 0,58%).

Łączną emisję z przejazdu oblicza się, sumując emisję ze spalania benzyny i emisję z produkcji samochodu. Z obliczeń wynika, że przejazd z Krakowa do Gdańska i z powrotem generuje emisję 222 kg CO2e (199 + 23 kg CO2e). Na karcie liczba ta została zaokrąglona do 220 kg CO2e.