Hoppa till innehåll

LEKCJA NA ZASTĘPSTWO Z WYKORZYSTANIEM GRY „KLIMATYCZNE WYZWANIA”

W tym scenariuszu podpowiadamy, jak przeprowadzić skuteczną lekcję o klimacie w ramach zastępstwa. Będziesz potrzebować kilku talii do naszej gry, ale poza tym nie musisz się przygotowywać. Postępuj zgodnie z instrukcjami w punktach 1-9.

POZIOM: klasy 7-8, klasy licealne. 

CZAS TRWANIA: ok. 50-60 minut.

PRZEDMIOTY: biologia, fizyka, geografia, wiedza o społeczeństwie, język angielski, godzina wychowawcza. Grę można wykorzystać także podczas zajęć interdyscyplinarnych.

CEL: pogłębienie rozumienia wyzwań związanych ze zmianami klimatu oraz wpływu naszych codziennych działań na klimat.

1.   Przywitaj się i powiedz, że będą to luźne zajęcia, na których zagracie w grę karcianą o nazwie „Klimatyczne Wyzwania”. 

2.   Wyświetl wideo z instrukcjami do gry.

3.   Podziel klasę na zespoły dwa na dwa lub trzy na trzy, rozdaj talie kart, przetasujcie i zacznijcie grać (najłatwiej, jak część osób się odwróci i zagra z osobami, które siedzą za nimi).

4.   Daj uczniom na to ok. 15 minut. W tym czasie możesz przeczytać sobie resztę scenariusza lekcji. Jeśli będą jakieś pytania odnośnie do kart, tutaj znajdziesz objaśnienia do obliczeń niektórych z nich (w podziale na cztery kategorie). 

5.   Na koniec rozgrywki zadaj następujące pytania: 1) Co was zaskoczyło? 2) Czy macie jakieś pomysły, jak wy lub wasze rodziny moglibyście zmniejszyć swoje emisje? Jeśli uczniowie i uczennice nie będą aktywni lub nie będą mieć własnych pomysłów, wspomnij, że: i) Dla wielu osób zaskakujący jest fakt, że róże z Kenii wiążą się z niższymi emisjami niż te z Holandii. Uprawa róż wymaga ogrzewania, a ogrzewanie szklarni w Holandii daje większe emisje niż transport róż z Kenii. W tym przypadku uprawianie róż w Kenii jest lepsze z perspektywy klimatu, nawet jeśli wiąże się z dłuższym transportem. ii) Wiele osób dziwi też, że nowy smartfon nie powoduje wysokich emisji; jednak problem z technologiami nie leży w ich wpływie na klimat, a na środowisko, ponieważ wydobycie rzadkich metali często zanieczyszcza środowisko lokalne.

6.   Klimatyczne wizjonerstwo: przeprowadźcie dyskusję według instrukcji. 

7.   Pozytywne trendy: opowiedz o pozytywnych działaniach klimatycznych na świecie, a szczególnie w Europie:
– Prężnie rozwija się energia wiatrowa i słoneczna.
– Od 1990 r. UE zredukowała swoje emisje o 41%.
– Chiny zobowiązały się do 2060 r. osiągnąć zerowe emisje.
– Możesz polecić uczniom i uczennicom strony z pozytywnymi wiadomościami, takie jak Gap Minder czy Good News Network. Zwykłe serwisy informacyjne zbytnio skupiają się na negatywnych informacjach, co może być przygnębiające. 
 

8.   Miasta przyszłości: porozmawiajcie o tym, że pozytywnym efektem ubocznym zmian klimatycznych jest konieczność transformacji miast na bardziej zrównoważone i przyjazne dla klimatu. To daje nam okazje do wielu świetnych zmian! Wyobraźcie sobie rzeki czy jeziora w środku miasta. Albo wielkie powierzchnie w centrum przeznaczone wyłącznie dla pieszych, wypełnione drzewami owocowymi, zielenią i innymi inspirującymi elementami. 

– Podziel klasę na grupy według tego, jak siedzą (3-6 osób na grupę). Niech pomyślą o swojej miejscowości. Czego chcieliby w niej widzieć więcej? Jak mogłyby wyglądać ulice czy place? Jak powinny wyglądać domy przyszłości? Jak będziemy się przemieszczać? I gdzie będzie rosło nasze jedzenie. 

– Daj grupom podyskutować przez 5-10 minut. Niech jedna osoba w grupie robi notatki. Na koniec niech każda grupa się czymś podzieli.

9.   Jeśli czas pozwoli, zapytaj uczniów i uczennice o ich hobby. Poinformuj ich, że są one zrównoważone i przyjazne dla klimatu. Dotyczy to prawie wszystkich aktywności podejmowanych przez nastolatków.